Peningkatan Kemahiran Menulis Karangan Menyambung Cerita
Dengan Menggunakan Peta Cerita
Munira Ismail
Abstrak
Dengan Menggunakan Peta Cerita
Munira Ismail
Abstrak
Kajian tindakan ini dijalankan untuk mengkaji peningkatan kemahiran menulis karangan menyambung cerita dengan menggunakan peta cerita dalam kalangan murid tahun 5 di sebuah sekolah di Kajang, Selangor. Kajian ini berfokus pada aspek penulisan struktur karangan untuk mengurangkan masalah kemahiran menulis karangan menyambung cerita yang melibatkan 30 orang responden yang terdiri daripada 17 orang murid lelaki dan 13 orang murid perempuan. Kajian tindakan ini dijalankan mengikut model penyelidikan tindakan Kurt Lewin (1946) dan Laidlaw (1992). Empat instrumen kajian yang digunakan dalam kajian ini iaitu ujian, temu bual, soal selidik dan analisis dokumen yang dianalisis secara statistik deskriptif. Langkah yang dijalankan ialah Ujian Awal, Intervensi dan Ujian Akhir Karangan Menyambung Cerita, temu bual dan soal selidik tentang pengajaran dan pembelajaran menulis karangan menyambung cerita dengan menggunakan peta cerita dan analisis dokumen. Pelaksanaan intervensi dalam pengajaran dan pembelajaran menulis karangan menyambung cerita dengan menggunakan peta cerita ialah aktiviti merangka isi-isi karangan dalam peta cerita dan aktiviti menulis karangan berpandukan isi-isi karangan yang dicatat dalam peta cerita. Hasil analisis data menunjukkan seramai 12 orang responden (40%) meningkat kepada skor baik yang menjadikan 13 orang responden (43.3%) berada pada skor baik dan 9 orang responden (30%) meningkat kepada skor memuaskan yang menjadikan 17 orang responden (56.5%) berada pada skor memuaskan dalam Ujian Akhir Karangan Menyambung Cerita berbanding dengan Ujian Awal Karangan Menyambung Cerita. Hasil dapatan kajian menunjukkan bahawa penggunaan peta cerita dapat meningkatkan kemahiran menulis karangan menyambung cerita dalam kalangan murid tahun 5. Kajian lanjutan yang dicadangkan ialah kajian tentang peningkatan kemahiran menulis karangan menyudahkan cerita dengan menggunakan peta cerita.
Abstract
This action researches conducted to investigate upgrading the skills of writing essays continues the story with a story map among standard 5 students at a school in Kajang, Selangor. This study focuses on structural aspects of essays writing skills to reduce the skills of writing essays continues the story problem involving 30 respondents, instead of 17 boys and 13 girls. This action research conducted based on model of action research by Kurt Lewin (1946) and Laidlaw (1992). Four research instruments used in this study is the tests, interviews, questionnaires and document analysis and been analyzed by descriptive statistics. Measures carried out are Early Essay Test, Interventions and Final Essay Test Continues Stories, interviews and questionnaires about teaching and learning to write essays connect the story with a story map and analysis of documents. The implementation of interventions in the teaching and learning to write essays continues the story with a story map is developing the contents of the essay in the story map and essay writing activities based on the contents of the essay is written in the story map. Data analysis results show that a total of 12 respondents (40%) improved to best score that makes 13 respondents (43.3%) is at a best score, and 9 respondents (30%) improved to a satisfactory score that makes 17 respondents (56.6%) is at satisfactory score in the Final Essay Test Continues Story compared to Early Essay Test Continues Story. The finding showed that the use of story maps can improve the skills of writing essays continues the story among standard 5 students. Further research proposed is a study on upgrading the skills of writing essays completes the story using the story map.
0 comments:
Post a Comment